vv Smitshoek krant | Zomer 2022

23 WWW. VVSMI TSHOEK.NL HUIS AAN HUIS KRANT - ZOMER 2022 suikers en vet en fruit) aan te bieden, maar dat is feitelijk gestrand op de afwezigheid van medewerkers die de producten moeten voorbereiden. Dat begint bij gewone consumpties als broodjes ei of broodjes gezond die ’s morgens klaargemaakt moeten worden. Wij hopen dan ook dat ouders en/of kinderen die bij ons sporten of toeschouwer zijn en iets lekkers en gezonds willen, hieraan willen bijdragen, dus mijn oproep is aan allen: ‘Help ons dit mogelijk te maken’. Voorts letten we ook op de andere aandachtsgebieden zoals alcohol en roken. We streven naar een rookvrij sportterrein per einde seizoen om het goede voorbeeld aan onze kinderen te geven, want de ambitie voor een gezonde, sportieve leefomgeving voor kinderen begint met stimuleren en naleven. Krachtens de Alcoholwet dragen wij een verantwoord schenkbeleid in de Huiskamer uit. Alhoewel de overlast als gevolg van alcoholmisbruik gelukkig gering te noemen is, willen we krachtens de Alcoholwet de naleving van leeftijdsgrenzen waarborgen. Alcohol schenken aan jongeren onder de achttien jaar willen wij absoluut niet zien in de Huiskamer.” Vrijwilligers en de vereniging, hoe staat het daar mee? “Gelet op de grootte van de vereniging en het aantal mensen dat ons clubhuis op een willekeurige zaterdag bezoekt, zijn we altijd op zoek naar voldoende vrijwilligers om onze gasten te bedienen. Om dit te borgen, zijn we ook altijd bezig om nieuwe vrijwilligers te werven. Met name zoeken we nieuwe krachten onder de jeugd omdat die een groot gedeelte van de vereniging uitmaken. Tevens is het een makkelijke manier om de verplichte vrijwilligersbijdrage van 60,00 euro terug te verdienen door in totaal 6 uur dienst per seizoen te draaien. Maar wie denkt dat zo’n verplichting een financiële stok achter de deur is, komt bedrogen uit. Helaas zie je toch nog steeds dat veel ouders of leden de (vrijwilligers) werkuren met regelmaat afkopen. Zo houden we de financiële compensatie dan wel in de knip (geld dat gereserveerd wordt voor de vrijwilligers die wel uren draaien) maar zij gaan er in zijn totaliteit geheel aan voorbij dat de basis van lid zijn van een vereniging betekent dat je ook ‘vrijwillig’ vrijwilligerswerk uitvoert. Werving en behoud van vrijwilligers blijft aldus een belangrijk speerpunt voor het verenigingsbeleid voor de korte en lange termijn. Door de Covid-perikelen heeft de sport lange tijd stil gelegen en toen we weer langzaam open gingen, was er niet direct sprake van wedstrijden zoals we deze gewend zijn. Niet alleen zijn we veel inkomsten misgelopen, waar deels compensatie door de overheid voor gekomen is, maar de afgelopen 2 jaren hebben ook veel impact gehad op het clubgevoel en de betrokkenheid van vrijwilligers. Om de kosten binnen de perken te houden, wordt voor alle kantinewerkzaamheden nog altijd een beroep gedaan op een grote groep vaste vrijwilligers, maar ook daar hangt wel een prijskaartje aan door betaling van een vrijwilligersvergoeding. Bij het werven hoor je vaak dat het vrijwilligers afschrikt wanneer je spreekt over het commitment dat gevraagd wordt door de vereniging, omdat mensen zich tegenwoordig bij voorkeur alleen willen inzetten voor korte perioden. Dat wringt in de planning. Voldoende bezetting is daardoor geen vanzelfsprekendheid en moet er veel meer georganiseerd en gecoördineerd worden. Gelukkig hebben we tegenwoordig ook een digitale hulp door de Verenigingsapp waardoor vrijwilligers zelf hun tijden kunnen kiezen en wisselen. Zo is een soort kantine management steeds belangrijker geworden, en dat is ook wel weer wat het zo leuk maakt. Een van de belangrijkste waarden in een goedlopend team is de intrinsieke motivatie die hoort bij de uitvoering van taken door onze vrijwilligers. En wat blijkt: wanneer mensen vrijwilligerswerk doen en ze het best wel leuk vinden, gaan ze zich ook onderdeel van het team voelen. Ze worden een beetje ‘mede-eigenaar’ zo te zeggen. Ze kunnen terecht bij het Barhoofd of mijzelf, en ervaren waardering en - niet onbelangrijk in deze tijd – ze kunnen dus hun taken flexibel inrichten via de app.” Jullie werken met Barhoofden, wat betekent die functie? “Wanneer we het VV Smitshoek kantinewerk van nu vergelijken met die van ongeveer 20 jaar geleden, kan worden vastgesteld dat er in de huidige vereniging veel meer werk wordt verzet, dat de werkzaamheden gecompliceerder zijn geworden, en dat er dus meer van de vrijwilligers gevraagd wordt. Gelukkig kunnen we bogen op kundige mensen die bereid zijn om de handen uit de mouwen te steken. Uit de vaste groep vrijwilligers die reeds jarenlang kantinediensten draaiden, selecteerden we een aantal medewerkers die niet meer de feitelijke bardiensten draaien maar meer de werkzaamheden coördineren en eindverantwoordelijkheid hebben. Zij instrueren en sturen aan of bij waar nodig, letten erop dat de voorraden aangevuld worden, en sluiten de bar na de laatste shift. Het is een echte job om zo’n zaterdag in de kantine weer in goede banen te loodsen, maar je doet het met het hele team. We kunnen nog steeds nieuwe krachten gebruiken, dus ik zou zeggen tegen een ieder die affiniteit heeft met het horecagebeuren: Join the Team!” Wat wil je aan communicatie verbeteren? “De huidige social media-vormen maken de communicatie in sommige opzichten wel eenvoudiger, maar het is per saldo ook weer lastiger geworden. Voorheen had je de schriftelijke Nieuwsbrief met weetjes. Vandaag de dag hebben we een website, de Facebookpagina, een account op Instagram, Twitter en we toeteren ook nog via e-mail en WhatsApp. Dus keuze te over, maar hoe werk je efficiënt en effectief. Los van de AVG perikelen waar je ook nog mee te maken hebt. Om dit in goede banen te leiden, moet je iemand die taak toewijzen, een eigen PR medewerker voor de kantinezaken. Zo kan je het organiseren van het kantinewerk optimaliseren en anticiperen op nodige acties en ophanden zijnde problemen. De digitale wereld vraagt ook verandering van iets wat al jaren anders ging. Begin van het seizoen zijn we gestart met de voetbal. nl app om je in te kunnen schrijven voor een vrijwilligerstaak. Dit loopt goed maar kan nog veel beter. Dit vraagt ook verandering in andere processen zoals het aanmeldformulier, zodat we zodra een kind wordt aangemeld al direct de ouders aanmelden als potentieel vrijwilliger. Maar ook intern communiceren we op allerlei manieren, wat zeker in zo’n grote vereniging vraagt om duidelijke afspraken.” Hanneke, hoe zou je jouw ambities willen samenvatten? “Ik geloof in gelijkwaardigheid, alleen soms is er verschil in verantwoordelijkheid. Luisteren naar de klant, maar ook keuzes durven maken die wellicht niet voldoen aan ieders wensen. Een grote vereniging zoals de VV Smitshoek vraagt om meer afstemming en duidelijke communicatielijnen en afspraken wie doet wat. Wanneer we volgend jaar terugkijken, dan hoop ik dat ik met trots kan zeggen dat we het met elkaar goed hebben gedaan, iedereen doet waar hij goed in is, en waar hij/zij blij van wordt, en het wordt gewaardeerd. Dit alles met hopelijk meer mensen die wat voor de club willen betekenen.” De Barhoofden vlnr Hanneke Smit, Conny Schouten, Paul Baas, Elly Holster, Raymunda Verkaik, Tanja Roos geflankeerd door voorzitter Simon Kelder

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=